۱۰ مرحله اصلی و تقریبا مشترک در تولید زیورآلات عبارتند از:
- ایده پردازی : یکی از مهمترین مراحل در تولید زیورآلات و شاید مهمترین آنها مرحله ایدهپردازی است. در واقع طلاساز تلاش می کند تا با آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ، علایق و روحیات ملل مختلف و قومیت ها و خرده فرهنگ ها زیوری را تولید کند که بیشتر مورد توجه عموم قرار بگیرد. برای مثال در ایران ما سلیقه مردم در مناطق جنوبی و شمالی ، شهری و روستایی در خرید طلا بسیار متنوع است. حتی گاها در میان قومیت های مختلف نیز سلایق بسیار متفاوتی برای انتخاب یک اثر هنری ساخته شده از فلز طلا وجود دارد. برای مثال در محیط های شهری مدرن تولیدات مینیمال ظریف و یا مربوط به برندها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در شهرهای جنوبی ایران طلای زرد با وزن بالا پسند میشود و حتی بعضی شهرها مانند یزد، تبریز ، زاهدان ، سنندج و مشهد نیز مدل های کاملا منحصر بفرد خود دارند. یکی دیگر از پارامترهایی که بسیار در تولید زیورآلات مورد توجه قرار می گیرد سن افراد است. یک مثال بسیار مشهود تاثیر سن در خرید زیورآلات بی تمایلی نسل جوان به خرید النگو و استقبال گسترده از دستبندهای فانتزیست.
- طراحی سه بعدی : یکی از پیچیده ترین مراحل تولید زیورآلات طراحی سه بعدیست . عمده پیچیدگی این بخش به لزوم آشنایی طراح با مراحل پرینت، مخراج کاری و ریختگی مربوط می شود و از سوی دیگر دقت طرح ها گاها باید به اندازه چند میکرومتر یا نانومتر باشد. از سوی دیگر زیبایی و کیفیت یک انگشتر، دستبند یا گردنبند ارتباط معناداری با ساپورت گذاری درست در مرحله طراحی دارد.
- قالبسازی سه بعدی: در مرحله قالبسازی همانطور که گفتیم از دستگاه پرینتر سه بعدی استفاده میشود. رزینی که در این دستگاه استفاده میشود، هرچه کیفیت بالاتری داشته باشد کیفیت قالب نهایی نیز بهتر میشود.
- ریخته گری : در ریختهگری، موم توسط حرارت فلز طلای ذوب شده از قالب خارج شده و طلای مذاب در قالب جایگزین میشود تا زیور مورد نظر ساخته شود. موم با کیفیت در مرحله قبل باعث می شود که کیفیت کار در مرحله ریختگی تا حد قابل قبولی بالا برود. قالب هم معمولا از گچ طراحی ریختگی ساخته میشود که قابلیت شکلپذیری بسیار بهتری نسبت به گچهای معمولی دارد.
- سوهان کاری و پولیش کاری ابتدایی : زیوری که از قالب خارج می شود معمولا دارای زائده های بسیار ریزیست که از بین بردن آنها تاثیر بسزایی در کیفیت تولید نهایی دارد. معمولا هنرمند طلاساز در این مرحله با سوهان کاری زیور جلوه بیشتری به آن می دهد.
- مخراج کاری : مخراج کار فردیست که سنگ های اتم یا سنگ های گرانبهایی چون برلیان و یاقوت را با مهارت و ظرافتی خاص بر روی خروجی قالب قرار می دهد. مخراج کار با ابزارهای بسیار ظریف مانند مته های بسیار کوچک و با استفاده از انعطاف فلز طلا سنگ ها را به گونه ای که بیشترین پایداری را داشته باشند بر روی زیورآلات قرار می دهند.
- پرداخت و پولیش کاری نهایی : دستگاه های بسیار متنوعی در صنعت طلا و جواهر وجود دارد که مهمترین وظیفه آنها پرداخت و تمیزکاری زیورآلات است. دستگاه بخار طلا، حمام التراسونیک، دستگاه پرداخت طلا و پولیش هیدروژن از جمله ادواتیست که در این مرحله به کار می رود.
- آبکاری طلا : آبکاری طلا یا آب طلا روی فلزات و زیورآلات در واقع یک روش برای جلوگیری از خوردگی و تغییر رنگ است. طلای ۲۴ عیار معمولا آب طلای درخشان و براقی ایجاد میکند. روکش آب طلا، ترکیبی از طلا و سایر فلزات است که روی زیور کشیده میشود تا مانع از تغییر رنگ یا خراب شدن این فلزات شود. همچنین یکی از بهترین روش ها برای آبکاری طلا استفاده از فلز رودیوم است که به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسید شدن بسیار شایع و مقبول است.
- برش لیزر: فناوری لیزر چند سالیست که وارد صنعت تولید طلا و جواهر شده است و از دستگاه های برش لیزر برای برش زدن ورقه های نورد شده طلا با ضخامت خاص استفاده می شود. از لیزر نه تنها برای برای تولید زیورآلات دو بعدی و سه بعدی استفاده می شود بلکه لیزرها در حکاکی اسامی و نمادها بر روی انگشتر، دستبند و آویزها کاربردی گسترده دارند.
کلمات کلیدی : طلادستبندگردنبندگوشوارهزیورآلاتتولید طلا